mitko написа:
Зависи също от точката от която се гледа. Ами ако пшеницата съществува за да бъде направен хляба и ако почвата под пшеницата съществува за да има пшеница от която да се направи хляба.
dido написа:
Т.е тези условия имат начало и край.
А дали хляба е крайна величина, не съществува ли защото след това някой ще го изяде и този някой не съществува ли за нещо друго? Напълно противоприродно е да има начало и край, както няма чисто бяло и чисто черно, както няма първо и последно число, няма най-малка и най-голяма градивна частица. Те всъщност на теория може и да съществуват, но в природата няма как да ги има, както няма пълно съвършенство и несъвършенство. Самата тази теза на Тома Аквински съдържа противоречие със себе си защото щом всичко си има край, смъртта ли е краят? И ако не е, кое е краят? И след като са изпълнени всички условия какво става с тях? Не е ли това смисъла на Бог, вечността и безкрайния кръговрат на материята, енергията и всичко друго, заедно със стремежа към недостижимите константи като съвършенството. //Поне за това което аз наричам Бог е така.
Не си разбрал точно какво се има предвид. Никой не твърди, че хляба е абсолютната крайна величина. Това е просто пример. След хляба има още безброй последствия и никой не оспорва това. Става въпрос, че за
самия хляб има крайна величина причини, които обуславят съществуването му. След това хляба се явява причина за нещо и така до безкрай! Ако причините, обуславящи хляба, бяха безкрайни, той не би съществувал, защото безкрайните причини няма как да се изпълнят всичките.И така Тома Аквински не си противоречи защото той не твърди, че хлябът е края на всичко! Един вид "смисъла на Бог" се явява, че Той е началото и неговите действия са вечни и водят до безкрайност.
GReeN_HuM@N написа:
бог е създаден за да може хората да си обесняват това което не разбират след което се е превърнал в средство на държавата да държи хората в страх и подчинение.
Често срещана теза, но тук не подкрепена с факти. И сякаш това изречение има някъкъв вълшебен заряд и спира мисълта на хората.